FLY



-------------------------------------------------------------------------------------------------------

l tema escollit per aquest primer semestre del curs 2019-2020 és el del SALUT MENTAL I CONSUM.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------

ESCALETA NARRATIVA:

1- IMATGES INICIALS
2- PRESENTACIÓ (PERSONATGES, ESPAIS I SITUACIÓ)
3- INCIDENT INDUCTOR
4- DESENVOLUPAMENT DEL CONFLICTE
5- PUNT DE CANVI (GIR ARGUMENTAL)
6- CLIMAX
7- RESOLUSIÓ DEL CONFLICTE
8- DESENLLAÇ


----------------------------------------------------------------------------------


PROPOSTA 1)


Després de beure tenen un accident de transit
El/la protagonista perd una cama i no podrà fer basquet. 
Després d'una depressió descobreix el bàsquet amb cadira de rodes i aconsegueix jugar en un equip. SUPERACIÓ PERSONAL.


PROPOSTA 2)

Problemas amb familiars, escolares,coneguts, socialización,parlar amb els pares,(13 anys),rechazo,psicologo,


Després de l’expulsió de la seva antiga escola, arriba a la nostre escola i només s’ha sap que ha sigut expulsat. Seguidament varies persones fan rumors del que ha pogut fer. Al día següent a la classe de mates al professor/a l’indica fer un exàmen que ell no li surt, però el professor l’obliga i comença una discussió i el seu voltant li té respecte pel seu aconteciment. (por) Més tard a una altre hora el professor/a diu que facin parelles i ningú vol anar amb ell llavors se’n va de l’escola (idea: plànol a la seva casa: Aquí es pot saber el seu perquè)  conversa amb els seus pares i els tracta malament i es tanca a la seva habitació per no saber res més del seu voltant.

PROPOSTA 3)



- Al pati completament quiet a seu voltant càmera ràp ida (time lapse)
- El noi té un problema de salut mental.
- Per això es tanca a casa sense fer res, es medica... 
- Acaba sense anar a l’escola,i no vol relacionar-se amb el seus amics.
- Agorafobia.
- El noi es baralla amb els pares perquè està sol i mai li presten atenció, i com no vol parlar amb ningú acaba tenint falta de comunicació.
- Conversa amb la mare (els pares no hi són)
- La mare del noi demana ajuda a una amiga d’ell perquè parlin i l’ajudi.
- La amiga aconsegueix parlar amb ell i l’ànima a sortir.
- “La vida a vegades és una merda, però al final pot ser meravellosa”.
Imatge final: el noi obre la porta i surt.
- A l'institut??? Ser acceptat???

PROPOSTA 4)

Després de la mort d'algú la prota està al cementiri. PArla amb ells.
Inici en off i després veilque és la conversa amb la làpida.
Algo ve per consolar-la però ella el rebutja.
Els amics i amigues intenten consolar-la però no ho aconsegueixen.
Reunió del pare amb el tutor/a.
Cada vegada es tanca més i més en eilàmateixa i acaba desenvolupant una depressió.
Finalment es dona compte que es trouaen un cercle viciós i vol sortir-ne.


----------------------------------------------------------------------------------

Idees recurrents:


Preocupació de la família.

Problemes de salut mental.
Pressió grupal per consumir.
Superació personal.


----------------------------------------------------------------------------------

ESCALETA NARRATIVA CONJUNTA:


1- Cementiri: Dol per pèrdua. L'àvia?

La identitat i el record: 
Una part de nosaltres ha mort amb ell/ela.
Moments viscuts. Espais i elements que compartiem.

2- A casa: soledat, tancament. Element d'atrezzo?

La culpa: 
Si hagués dit..., si hagués fet..., ens quedava per fer...

3- A l'institut: rebuig, incomprensió, soledat, ràbia, dolor.

La injusticia: 
No és just! Per què? No hi ha resposta! El dolor!!

4- Reunió pares-professor: preocupació

5- Tancar-se a casa: no expressar, tancar-se.

El silenci, la incomunicació: 
Vivim d'esquenes a la mort. Obviant-la, sense parlar-ne, com si no existis.
Perquè no parlem d'això si tots en algun moment o altre haurem de viure-ho?
Em costa molt parlar d'això però vull fer-ho, necessito fer-ho.

6- Ajuda: amistat, amor, cuidar-se.

L'amor i la cura:
Consciència de que no tornarà. El mai més és molt de temps. 
Estar junts per afrontar el dolor.

7- Sortir: Superació personal, elección personal (trio estar bé), seguir endavant.

Aprenentatge (trascendència): 
Apprendre a vivre en la manca de la persona.
A valorar la vida després de l'experiència de la mort.
Ser feliç i valorar el fet d'estar vius.
Estimar la vida. Una part de la persona és viva dins nostre.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------


FLY / GOOD BYE


Sona una musica mentre veiem diverses làpides i el cementiri. 
Apareixen els crèdits.
La música baixa.


ESCENA 1 - AULA - INTERIOR / DIA

Els alumnes són a classe.
El professor/a passa llista. Diu el nom i cada alumne contesta.

PROFESSOR/A: "Paula Cortada? 

PAULA: "Sí."

PROFESSOR/A: Enric Vinyals? 

ENRIC: Sí.

PROFESSOR/A: "Tània Busquets?"

TANIA: "Sí."

PROFESSOR/A: Marta Piqué?"

ALUMNE: "No ha vingut."

PROFESSOR/A: "Un a altra vegada? No pot ser... (segueix passant llista) Júlia Margarit? Ramón Berenguer? Gemma Llebadot? Oriol Anglada?

ESCENA 2  - CEMENTIRI - EXTERIOR / DIA

PROFESSOR/A (EN OFF): Aina Pérez, Judit Carrillo, ...

La MARTA camina entrant al cementiri. Porta la motxilla de l'institut a l'esquena i una flor a la mà.
La MARTA mira les làpides mentre camina. La càmera la segueix.
Moviment de càmera mostrant diverses làpides.
Mentrestant (en off) el/la PROFESSOR/A segueix passant llista.
La MARTA camina fins seure davant d'una làpida.


MARTA: "Hola iaia." (trista)

Veiem la làpida. Silenci.


MARTA: "T'he portat això." 
(mentre li deixa la flor)
És la que més t'agradava.

Veiem la cara de la Marta, està trista.
Veiem la làpida amb la flor uns segons.

ESCENA 3 - CARRER - EXTERIOR / DIA

La MARTA camina pel carrer. La càmera la seguix de costat.
De sobte la criden.


JÚLIA: "Marta!"


La JULIA arriba fins a la MARTA.

MARTA: "Hola Júlia."

JÚLIA: "Hola. Què et passa Marta?
Portes dies sense venir a l'insti."

MARTA: "Jo que sé, no en tinc ganes."

JULIA: "Per què? Què et passa?"

MARTA: "Res..."

JULIA: "Vols que et passi el que hem fet aquests dies?"

MARTA: "M'és igual, en serio."

JULIA: "Estàs molt rara tia.
De debò estàs bé?"

MARTA: "Que sí! És igual!" (enfadada)

JULIA: "Vale, vale... no cal que et posis així."

MARTA: "Adéu, tinc pressa."

JULIA: "Adéu."


La MARTA marxa i la JULIA es queda preocupada.

ESCENA 4 - PORTA DE CASA LA MARTA - INTERIOR / DIA


La MARTA entra a casa.


MARTA: "Hola!" (a fora de quadre)

ESCENA 5 - CUINA CASA MARTA - INTERIOR / DIA

La Marta entra a la cuina. És fosc i obre el llum.


MARTA: "Mama?!" (fora de quadre)

La MARTA arriba fins la nevera a on hi ha una nota penjada.
Nota: "Hola Marta! M'haig de quedar a la feina fins tard. Tens el dinar preparat a la nevera. T'estimo!!"
La Marta llegeix la nota i l'arruga.
Marxa a l’habitació.


ESCENA 6 - HABITACIÓ MARTA - INTERIOR / DIA


La Marta entra a l’habitació, obra un calaix i agafa una caixa, obre la caixa i treu una petxina. 
Mira la petxina la toca suaument. 
Les onades venen i se'n van sobreimpresionades sobre la cara de la MARTA.


En Off:

ÀVIA: "Mira que he trobat."

MARTA: "Una petxina.
És molt bonica, iaia."

ÀVIA: "Té, guarda-la bé. 
Així tindràs un record meu quan no hi sigui."

MARTA: "Què dius iaia."


S’enfoca la petxina.
La MARTA plora.
La veiem des de lluny. 


ESCENA 7 - OFICINA - INTERIOR / DIA


La MARE està treballant amb l’ordinador. Sona el telèfon.
La MARE el mira.
A la pantalla es veu que la trucada és de l'institut.
La MARE l'agafa.

MARE: (Preocupada) "Sí?" 

Silenci.

MARE: "Sí, sóc jo. Ha passat alguna cosa?

Silenci.

MARE: "Com que no està venint?"

Silenci.

MARE: "No, no ho entenc."

Silenci.

MARE: "Sí, sí. Molt bé… ens veiem ara.
Moltes gràcies."

La MARE penja el telèfon. Se la veu molt estranyada i preocupada.

ESCENA 8 - DESPATX INSTITUT - INTERIOR / DIA

El/la PROFESSOR/A està assegut en una aula petita. Està escrivint uns documents.
Piquen a la porta.


PROFESSOR/A: Endavant.

La MARE obre la porta i entra.

MARE: "Hola, bon dia."

PROFESSOR/A: "Bon dia. Segui, segui."

La MARE seu a la cadira enfront al/la PROFESSOR/A.

PROFESSOR/A: "Tu deus ser la mare de la Marta, oi?"

MARE: "Sí."

PROFESSOR/A: "Mira, t'he fet venir perquè la Marta està faltant molt aquests últims dies a l'institut i estem preocupats per ella.

MARE: "No ho entenc. No ens ha dit res a casa.
Ella surt els matins com si vingués cap aquí."

PROFESSOR/A: "El que no entenc és a on deu anar."

MARE: "Jo tampoc..."

Silenci.

PROFESSOR/A: "Heu de parlar amb ella i saber que li està passant.
Que us expliqui perquè no ve. Si s'ha enfadat amb algú, si està desmotivada... Encara que faci veure que no vol parlar segur que ho necessita."

MARE: "Bé... potser... 
Fa poc va morir la meva mare. I elles dues estaven molt unides.
No n'he parlat gens amb ella perquè últimament a la feina no paro i no he tingut temps...
Potser això l'està afectant..."

PROFESSOR/A: "Potser el que necessita ara és que estiguis per ella. Que l'escoltis i expressar el que sent.

MARE: "Em sap molt greu. Hauria d'estar més per ella
però a vegades no sé com parlar-hi d'aquest tema. Es tanca en banda i no diu res.

PROFESSOR/A: "Sí, a vegades és difícil trobar moments per parlar
però ho heu de fer."

MARE: "Perdona... ara està aquí a l'institut?
Ha vingut avui?"

PROFESSOR/A: "No, avui també ha faltat."

MARE: "Ara que hi penso...Ja sé a on pot ser. Vaig a parlar amb ella"
(diu mentre agafa les coses)

MARE: "Moltes gràcies." (es donen la mà)

PROFESSOR: "A tu."

La MARE obre la porta i desapareixen d’escena.
El professor es posa les mans al cap i reflexiona.

ESCENA 9 - CEMENTIRI - EXTERIOR / DIA

La MARTA està asseguda davant la làpida de la seva àvia.
De sobte la mare seu a terra al seu costat.
Miren juntes la làpida.
Veiem la làpida.
Silenci. Conversa pausada.

MARTA: "Què fas aquí?"

MARE: "M'han trucat de l'institut."

MARTA: "Joder, que pessats!"

MARE: Marta, perquè no has anat
aquests dies?

MARTA: Jo que sé, no hem podia concentrar.
Només feia dibuixos a la llibreta i
no seguia res de què estavem fent a classe.

MARE: Ja, però això no es motiu Marta. 
Has d'anar-hi. Has d’aprendre!

MARTA: Joder mama!! Sempre igual!
No entens que no hi puc anar si estic així?

MARE: "Doncs has de fer un esforç.
Has d'intentar passar pàgina.

MARTA: "I com es passa pàgina?"

MARE: "No ho sé... 
L'has de deixar volar, carinyo"

Silenci...

MARTA: És que... que queda d’ella, mama?
(negant amb el cap)

MARE: "No ho sé... els records suposo."
(pensativa, recordant)

Silenci…

MARTA: És que no tornarà mai més. 

MARE: "Jo també estic trista, carinyo.
Però hem d'aprendre a viure sense ella."

MARTA: "És que és injust, joder!
La trobo molt a faltar."

MARE: "Sempre pots venir aquí quan la necessitis."

MARTA: "Sí, però no és el mateix. 
No hi és aquí, mama."

MARE: "No... saps a on és?"
És aquí dins.(diu mentre senyala el cor)

Silenci...

MARTA: A vegades tinc la sensació com si encara fos viva. 
Com si hagués d'arribar en qualsevol moment. 

MARE: "Ja... A mi també em passa."

Silenci... 
La mare l'acaricia l'esquena.

MARTA: "Mama..."

MARE: "Què?"

MARTA: "Per què has trigat tant a parlar amb mi?"


MARE" Em sap greu. No m’imaginava que 
estaves tant malament.

Silenci...

MARE: Suposo que es fa difícil parlar de la mort
perquè no estem acostumats.

MARTA: I perquè no se'n parla
si tothom passa pel mateix?

MARE "No ho sé...
Suposo que perquè a tots ens fa por morir
i no ens agrada parlar-ne."

MARTA: "Ja... a mi també em fa por la mort."

MARE: "Però si no ens moríssim, si vivissim eternament
no apreciariem la vida. No creus?"

Silenci...

MARTA: Demà tornaré a l'institut.
Em sap greu no haver-te dit res. Però totes aquestes setmanes
necessitava tenir-te al costat i no hi has estat.


MARE: Ho sento. Et prometo que a partir d’ara estaré més per tu.
S’ha acabat estar tant obessionada amb la feina.
Tu ets el més important de la meva vida.
(mentre l'acaricia)

MARTA: "Gràcies mama."

MARE: "Vine aquí." (dolça)

Es fan una abraçada.
S'aixequen.


MARTA: "Adéu iaia. No t'oblidaré mai."

Les dues marxen abraçades. La làpida es queda sola, en silenci.
Comença a escoltar-se en off la veu del professor/a passant llista.


PROFESSOR/A (en off): "Paula Cortada? 
Enric Vinyals? Tània Busquets? 

ESCENA 10 - AULA - INTERIOR / DIA


Els alumnes són a classe.
El professor/a passa llista. Diu el nom i cada alumne contesta.

PROFESSOR/A: "Paula Cortada? 

PAULA: "Sí."

PROFESSOR/A: Enric Vinyals? 

ENRIC: Sí.

PROFESSOR/A: "Tània Busquets?"

TANIA: "Sí."

PROFESSOR/A: Marta Piqué?"

MARTA: "Sí."


Veiem a la MARTA al seu lloc.

PROFESSOR/A: "Júlia Margarit? Ramón Berenguer? 
Gemma Llebadot? Oriol Anglada? 
Aina Pérez? Judit Carrillo ...

Segueix passant llista sobre el pla de la MARTA.
Veiem la llibreta plena de dibuixos. Passa la pàgina.
Veiem un full en blanc on la Marta comença a escriure.
La MARTA somriu.


----------------------------------------------------------



REPARTIMENT:

MARTA:

MARE: ANNA FERMOSO

PROFESSOR/A: ANTONIO LUENGO

JÚLIA:

ALUMNES:

------------------------------------------------
BLOC 1: AULA
Data i hora: 2 de desembre de 12:40 a 14:30h
ESCENES: 1 i 10
LOCALITZACIÓ: Aula
PERSONATGES: Marta, professor/a i alumnes
MATERIAL: Motxilles i material escolar. Llibreta amb dibuixos. Dos vestuaris Marta i professor/a.


BLOC 2: DESPATX PROFE I OFICINA MARE
Data i hora: 16 de desembre de 12:40h a 14:30h
ESCENES: 7 i 8
LOCALITZACIÓ: Despatx
PERSONATGES: Marei professor/a.
MATERIAL: Portàtil i documents + bolso mare.

BLOC 3: CASA
Data i hora: 13 de gener de 12:40h a 14:40h

ESCENES: 4, 5 i 6
LOCALITZACIÓ: Casa
PERSONATGES: Marta.
MATERIAL: Petxina, nota i motxilla. Vestuari cementiri.

BLOC 4: CEMENTIRI I CARRER
Data i hora: 20 de gener de 12:40h a 14:30h

ESCENES: Crèdits inicials, 2, 3 i 9
LOCALITZACIÓ: Cementiri i Carrer
PERSONATGES: Marta, mare i Júlia
MATERIAL: Motxiles Marta i Júlia, flor, bolso mare. Dos vestuaris Marta. Vestuari Mare del despatx del professor.

VISIONAT I VALORACIÓ - 27 de gener!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada