PLUJA D'IDEES:
Assetjament (17 vots)
Amor impossible (12 vots)
Relacions nocives (1 vot)
Competitivitat (1 vot)
Manipulació (2 vots)
Medi ambient (0 vots)
Engany (11 vots)
Amistat (1 vot)
Infidelitat (1 vot)
Frustració (0 vots)
Malaltia (0 vots)
Agorafòbia (0 vots)
Superació personal (2 vots)
Alcohol (0 vots)
Xerxes socials (16 vots)
Trastorns alimentaris (1 vot)
Llibertat d'expressió (8 vots)
Autoestima (0 vots)
Por (5 vots)
-------------------------------------------------------
MOTION & EMOTION
L'únic fracàs seria no intentar-ho!
Com veus el món?
El que hi ha fora és projecció del que sóc, la mirada que projecto.
Control vs gestió / Descontrol vs congestió / Mocar-se = expressar / La imporància de l'escolta activa: empatia i comprensió.
Estratègies de control emocional: La motxilla (acomulo) i la caputxa (m'amago, no noto ni allò desagradable ni allò agradable)
El punt. Que veieu aquí? L'atenció sobre un sol punt ens fa perder una perspectiva global sobre el conflicte.
El punt. Que veieu aquí? L'atenció sobre un sol punt ens fa perder una perspectiva global sobre el conflicte.
Soroll (atenció externa) / Silenci (atenció interna)
Moment de benestar / Moment de malestar / He provocat malestar? / He provocat benestar / M'han provocat malestar? / He provocat benestar?
Què és un prejudici? Jutgar abans de conèixer
D'on parteix? Por, desconeixement, diferència.
A on pot desenvocar? Odi i assetjament
Solució: Coneixement
CONCLUSIÓ:
1- Conciència emocional: Darrera de cada acció hi ha una emoció. Previa pero també posterior.
2- Elección personal: El benestar s'ha d'escollir.
3- Responsabilitat individual: Tot allò que faig té una implicació en el meu entorn. En la gent que m'envolta.
Personatges: L'agressor, la víctima i l'espectador
_______________________________________________
EXERCICI:
En grups apliqueu el tema escollit i això que acabem de veure en una estructura narrativa de tres actes:
IMATGES INICIALS (Expressen el tema)
PRESENTACIÓ DE PERSONATGES, ESPAIS I SITUACIÓ
INCIDENT INDUCTOR
CONFLICTE
CLÍMAX
RESOLUCIÓ DEL CONFLICTE
-------------------------------------------------------
Funcionament en rodatge de la grabadora TASCAM DR-05.
Aprenem a seqüenciar. Escena: unitat espai-temporal i morfologia del guió: numeració, espai, efecte, subratllat...
Presentació dels exercicis per grups de treball a classe.
Agafem les idees més interessants.
Feta la escaleta comencem el guió.
-------------------------------------------------------
Material didàctic
-------------------------------------------------------
Grup 1: Tatxa. Odi. Fugida. Família. "NOSALTRES"
Grup 2: Mòbil. Diari. Centre educatiu.
Grup 3: Grulles. Aparences.
Grup 4: Transexualitat.
GRUP 1: INTRODUCCIÓ (SECRET)
Imatges inicials + Situació noia dutxes gimnàs (Conceptes clau: explicar a l'espectador la situació i la image que projectem d'un mateix.) EL MIRALL! Personaje dual. Amagar-se, aparentar i por a no ser acceptat per ser diferent.
GRUP 2: NUS (EL CONFLICTE) (TRANSIT SOCIAL I FAMILIAR)
Descobreixen la realitat. (Conceptes clau: negar la realitat, no acceptar. Ràbia. Incomprensió. El concepte de "nosaltres" del "normal" i el rebuig a allò desconegut i diferent. Prejudici)
Fugida (Conceptes clau: ODI! FOC! Tristor. Afrontar-se als problemes, canviar d'institut seria no afrontar la problemàtica, seguir fugint)
GRUP 3: DESENLLAÇ (ACCEPTACIÓ)
Tornada (Conceptes clau: acceptació, amor, comprensió, superació personal, lligam amb la família i els amics, no amagar-se, aceptació propia i dels altres.)
GRUP 4: FINAL (Epìleg): Reflexió final. Què volem dir!?
----------------------------------------------------------------
GUIÓ
"No neixem dones, ens fem dones"
Simon de Beauvoir
Aixeca la mirada.
Des de lluny veiem a tres amigues que miren vestits. La miren.
L'Alexia les mira i va cap allà.
El pare a la cuina. (Pausa)
ALEXIA: "Tu em faràs tornar boja a mi!
L'Alexia surt de pla.
Veiem al pare pensatiu.
Entra música.
Pla buit, entra violenta. Pla mig curt. Es treu el vestit bruscament.
Es posa uns texans.
Es posa una dessuadora.
Omple una motxilla. Tanca la cremallera. (pla detall)
El pare acaba la trucada i mira una foto a la tauleta de nit.
Veiem la foto de l'Alexia amb ella quan era petita.
El pare surt de l'habitació.
PARE: "Si no vols, no cal que et posis
el vestit. D'acord?"
ALEXIA: "El vestit no és el problema papa."
PARE: "I quin és el problema?"
ALEXIA: "No ho entens encara?
No entens que no tots encaixem en les etiquetes
que se'ns posen al néixer?"
ALEXIA: "Et penses que és fàcil per a mi?
Et penses que ho he escollit això?
Tothom dient-me sempre "Vesteixes com un noi..."
"perquè vas sempre amb els "tios"?"
"Alexia, és que ets molt poc femenina..."
"Així no agradaràs mai a ningú".
Estic farta!!!! No puc més papa!!
Pausa.
PARE: "Va, Alexia!"
(animant-la i acaronant-la)
Es miren i s'abracen.
Veiem la cara de l'alexia recolzada sobre l'espatlla del seu pare. (primeríssim primer pla)
2- En la diversitat hi ha la riquesa.
Sobre negre.
"No neixem dones, ens fem dones"
Simon de Beauvoir
Apareix el títol: ESTEREO
ESCENA 1 - BOTIGA DE ROBA - INTERIOR - DIA
L'Alexia camina d'esquenes amb una dessuadora amb caputxa i un gorro.
La càmera la segueix mentre sona una música.
Els peus avancen.
Les mans passen peces de roba.
L'Alexia miran roba.
La càmera la segueix mentre sona una música.
Els peus avancen.
Les mans passen peces de roba.
L'Alexia miran roba.
ADRIANA: "Alexia! Vine! Que fas?
(estranyada)
Aquí hi ha uns vestits monísims."
(estranyada)
Aquí hi ha uns vestits monísims."
Aixeca la mirada.
Des de lluny veiem a tres amigues que miren vestits. La miren.
L'Alexia les mira i va cap allà.
MIREIA: "Mira (ensenyant-li el vestit)
Què fas a la secció de nois?"
CLAUDIA: "És que l'Alexia sempre vesteix roba així..."
ALEXIA: "Què vols dir roba "així"...?
CLAUDIA: "Amb roba masculina, amb roba de noi, no ho sé, "raro"…"
ALEXIA: "I què? Et molesta?"
CLAUDIA: "No, a mi no...
Però així mai li agradaràs a ningú..."
ADRIANA: "De debò no t'agrada arreglar-te i estar guapa?
Va, emprova't aquest vestit!"
(diu mentre li emprova per sobre)
(diu mentre li emprova per sobre)
Veiem a les quatre de més lluny. Pausa.
ESCENA 2 - CASA - INT. / DIA
L'Alexia entra per la porta de casa. El pare és a la cuina amb un davantal.
ALEXIA: "Hola"
PARE: "Hola Alexia! Que tal?
Com ha anat l'institut?
ALEXIA: "Com sempre papa!"
PARE: "Arribes molt tard, no?
ALEXIA: "Es que hem parat a mirar roba amb unes amigues."
PARE: "Ah si? Molt bé no?!
Has trobat alguna cosa que t'agradés?"
(segueix cuinant)
ALEXIA: "Buah, que va."
PARE: "Et vam dir que t'havies de comprar
alguna cosa pel casament de la teva cosina."
ALEXIA: "Joder! Quin pal!"
ALEXIA: "Es que hem parat a mirar roba amb unes amigues."
PARE: "Ah si? Molt bé no?!
Has trobat alguna cosa que t'agradés?"
(segueix cuinant)
ALEXIA: "Buah, que va."
PARE: "Et vam dir que t'havies de comprar
alguna cosa pel casament de la teva cosina."
ALEXIA: "Joder! Quin pal!"
PARE: "Aquesta boca! La mare ha trobat una cosa a
l'armari que potser et va bé... T'ho ha deixat a sobre el llit.
Va, perquè no t'ho emproves i mirem com et queda?"
l'armari que potser et va bé... T'ho ha deixat a sobre el llit.
Va, perquè no t'ho emproves i mirem com et queda?"
L'Alexia surt.
ESCENA 3 - HABITACIÓ - INT. / DIA
Pausa. Lent. L'Alexia arriba fins a l'habitació i veu un vestit sobre el llit, unes arrecades, collaret i sabates de taló. Ho mira tot agafant-ho i fa mala cara. Rebufa.
ESCENA 4 - CUINA - INT. / DIA
El pare a la cuina. (Pausa)
L'Alexia apareix vestida amb el que li ha deixat la pare preparat.
ALEXIA: "Si et penses que em disfrassaré així estàs flipant!"
PARE: "Però si estàs preciosa!
T'has mirat al mirall?"
ALEXIA: "És clar que m'he mirat!"
PARE: "Va carinyo. Per un cop a la vida,
m’agradaria que donéssis una bona
imatge davant de la família.
m’agradaria que donéssis una bona
imatge davant de la família.
ALEXIA: "No penso posar-me això!"
PARE: "Alexia, no penso discutir amb tu d'això!
Sempre estàs igual!
Et posaràs el vestit i punt."
Et posaràs el vestit i punt."
ALEXIA: "És igual el que diguis papa!
No penso anar així enlloc!"
PARE: "Però perquè et costa tant?
A les altres noies els encanta vestir bé,
arreglar-se i anar guapes!
ALEXIA: "Doncs potser encara no te n'has adonat però mai he sigut com la resta de noies! No m'ha agradat mai jugar amb nines, ni el color rosa, no m'ha agradat mai disfressar-me de princeseta, ni posar-me rímel, ni maquillar-me! No m'agrada haver de posar-me vestits ni tampoc m'agrada posar-me guapa per agradar a ningú.
PARE: "Però Alexia..."
PARE: "Però Alexia..."
ALEXIA: "Però res papa! Odio la majoria de coses que representa que haig de fer, sentir i pensar pel fet de ser una noia!
PARE: "De debò que no t'entenc Alexia."
Al final em faràs tornar boig!"
ALEXIA: "Tu em faràs tornar boja a mi!
No ho entens que és com si hagués de fer sempre un paper! SEMPRE!
A l'institut, aquí a casa, quan surto al carrer..."
PARE: "Però quin paper ni quines hòsties?!
Alexia això que et passa ha de ser només una etapa.
Si vols podem anar a un psicòleg carinyo."
ALEXIA: "Només em faltava això.
Ara em tractes de boja?
Estic farta!!!
(diu mentre surt de pla)
A l'institut, aquí a casa, quan surto al carrer..."
PARE: "Però quin paper ni quines hòsties?!
Alexia això que et passa ha de ser només una etapa.
Si vols podem anar a un psicòleg carinyo."
ALEXIA: "Només em faltava això.
Ara em tractes de boja?
Estic farta!!!
(diu mentre surt de pla)
L'Alexia surt de pla.
Veiem al pare pensatiu.
Entra música.
ESCENA 5 - HABITACIÓ - INT. / DIA
Pla buit, entra violenta. Pla mig curt. Es treu el vestit bruscament.
Es posa uns texans.
Es posa una dessuadora.
Omple una motxilla. Tanca la cremallera. (pla detall)
ESCENA 6 - CARRER - EXT. / DIA
L'Alexia camina pel carrer amb la motxilla. Trista i capbaixa.
Veus en off:
Veus en off:
ADULT: "Mira quina nena més bonica."
JOVE NOI: "Tia! Ets molt basta, sembles un tio"
JOVE NOI: "Tu no pots jugar a futbol. Ets una nena"
JOVE NOIA: "No entenc com no t'agrada
vestir bé i estar guapa?"
vestir bé i estar guapa?"
JOVE NOIA: "Mira quins vestidets més bonics."
ADULT: "Ets una princeseta"
JOVE NOI: "Plores com una nena"
JOVE NOIA: "Si t'arreglessis més
tindries tots els tios als teus peus."
JOVE NOI: "Jugues a videojocs? Si això és de tios!
Tu has de jugar a nines o a cuinetes."
ADULT: Les noies sempre són més educades.
Tan calladetes i tímides..."
JOVE NOIA: "Encara no tens nòvio?"
ADULT: "Quan siguis mare ho entendràs..."
JOVE NOIA: "Alexia! Perquè estàs sempre amb tios?"
JOVE NOI: "Perquè estàs de mal humor?
T'ha vingut la regla o què?"
L'Alexia s'avança. La càmara manté un segon el pla buit.
ESCENA 7 - PENYA-SEGAT - EXT. / DIA
Panoràmica. Veiem l'espai seguint al personatge.
Arriba fins al penya-segat i s'atura.
Mira al seu voltant. Primer pla.
Arriba fins al penya-segat i s'atura.
Mira al seu voltant. Primer pla.
ESCENA 8 - HABITACIÓ - INT. / DIA
El pare va a l'habitació i veu que ha marxat.
PARE: "Alexia?"
La truca.
ESCENA 9 - PENYA-SEGAT - EXT. / DIA
A l'Alexia li sona el telèfon. Primer pla.
És el pare. Ella penja. Pla detall.
L'Alexia mira al terra. Preocupada.
És el pare. Ella penja. Pla detall.
L'Alexia mira al terra. Preocupada.
ESCENA 10 - HABITACIÓ - INT. / DIA
El pare acaba la trucada i mira una foto a la tauleta de nit.
Veiem la foto de l'Alexia amb ella quan era petita.
El pare surt de l'habitació.
ESCENA 11 - PENYASEGAT - EXT. / DIA
L'Alexia arrepenjada al pedrís. Mira el paisatge.
El pare arriba fins al seu costat.
Pla-contrapla. Conversa lenta amb pauses llargues.
Pla-contrapla. Conversa lenta amb pauses llargues.
PARE: "Hola..."
(suau)
ALEXIA: "Què fas aquí?"
(diu molesta)
(suau)
ALEXIA: "Què fas aquí?"
(diu molesta)
PARE: "Sabia que et trobaria aquí."
ALEXIA: "Estic bé papa. Deixa'm sola."
PARE: "Si no vols, no cal que et posis
el vestit. D'acord?"
ALEXIA: "El vestit no és el problema papa."
PARE: "I quin és el problema?"
En silenci.
ALEXIA: "El problema és que no sé si sóc una dona."
(pensativa i deixant una pausa)
O almenys no com tots creuen que ha de ser una dona."
(pensativa i deixant una pausa)
O almenys no com tots creuen que ha de ser una dona."
PARE: "Carinyo, deus estar confosa i és normal."
PARE: "I aleshores, què vols?
ALEXIA: "No papa! Tot aquest temps l'únic
que hem fet ha estat mirar cap a un altre costat.
que hem fet ha estat mirar cap a un altre costat.
Hem fet veure que això no estava passant.
PARE: "I aleshores, què vols?
ALEXIA: "No ho entens encara?
No entens que no tots encaixem en les etiquetes
que se'ns posen al néixer?"
Silenci.
ALEXIA: "Et penses que és fàcil per a mi?
Et penses que ho he escollit això?
Tothom dient-me sempre "Vesteixes com un noi..."
"perquè vas sempre amb els "tios"?"
"Alexia, és que ets molt poc femenina..."
"Així no agradaràs mai a ningú".
Estic farta!!!! No puc més papa!!
Pausa.
PARE: "Va, Alexia!"
(animant-la i acaronant-la)
ALEXIA: "Perquè no puc ser normal papa?
Perquè no puc ser com la resta?."
(s'amaga plorant)
(s'amaga plorant)
PARE: "I qui és normal en aquest món carinyo?"
Silenci.
El pare es treu la corbata i li posa a ella.
El pare es treu la corbata i li posa a ella.
L'Alexia mira la corbata.
Silenci.
Silenci.
ALEXIA: "Gràcies papa."
Es miren i s'abracen.
Veiem la cara de l'alexia recolzada sobre l'espatlla del seu pare. (primeríssim primer pla)
FOS A NEGRE.
ESCENA 12 - AULA - INT. / DIA
Alumnes a càmara:
1- Al món hi ha moltes maneres de ser.
1- Al món hi ha moltes maneres de ser.
2- En la diversitat hi ha la riquesa.
3- No tinguis por a expressar-te tal com ets.
4- Trenca els rols, sigues lliure!
ESCENA 13 - MAKING OF
Sona una música.
Veiem imatges del rodatge mentre apareixen els títols de crèdit.
---------------------------------------------------------------------------
DESGLÒS I PLA DE RODATGE
BLOC 1: Dilluns 4 de desembre (Aula i veus en off)
Seqüències: 12 i 6 + càsting de personatges
Personatges: 4 Alumnes i veus alumnes i adults
Hora i lloc: 12,30h optativa
Material: res
BLOC 2: Dilluns 11 de desembre (Botiga i carrer)
Seqüències: 1 i 6
Personatges: Alexia i 3 amigues (Mireia, Claudia i Adriana)
Hora i lloc: 12,30h optativa
Material: Desuadora amb caputxa, aconseguir botiga i roba fujida.
BLOC 3: Dilluns 18 de desembre (penya-segat)
Seqüències: 7, 9 i 11
Personatges: Alexia i pare
Hora i lloc: 12,30h optativa
Material: Motxilla i roba fujida, vestuari pare amb corbata + fer foto!!
BLOC 4: Dillun 8 de gener (Casa)
Seqüències: 2, 3, 4, 5, 8 i 10
Personatges: Alex i Pare
Hora i lloc: 12h? (portar dinar que acabarem tard)
Material: Vestit, arrecades, motxilla, vestuari pare (amb corbata) + foto
---------------------------------------------------------------------
CÀSTING DE PERSONATGES
ALEXIA
Maria Miguel
Maria Miguel
MIREIA
Júlia Albors
Júlia Albors
CLAUDIA
Elna Cugat
Elna Cugat
ADRIANA
Neus Royo
GENT BOTIGA
Ariadna Orrego
Iker Sabaté
Marta Jalle
Neus Royo
GENT BOTIGA
Ariadna Orrego
Iker Sabaté
Marta Jalle
PARE
Gregori Berbegal
Gregori Berbegal
ALUMNES AULA
Laia Camarero
Alba Mas
Dani Serrano
Coral Medina
Laia Camarero
Alba Mas
Dani Serrano
Coral Medina
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada